content top

Selasa, Mac 12, 2013

5 fakta hebat tentang senyuman

 





Senyuman mampu menceriakan hari anda dan juga orang sekeliling anda.

Berikut adalah 5 fakta menarik tentang senyuman berdasarkan sains.

1. Para saintis mendapati dengan senyuman dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat kepada sistem saraf otak dan hormon-hormon.

2. Apabila kita tersenyum, badan turut tersenyum dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman mengurangkan kadar pengaliran darah yang melalui sinus ke otak.

3. Apabila darah yang sudah sejuk ini sampai ke hipotalamus iaitu bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi ia menghasilkan kesan gembira.

4. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambahkan kemasukan oksigen ke dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan masalah penyakit jantung.

5. Ketawa mampu memperbaiki fungsi usus, sekaligus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrien dalam badan. Ketawa juga mampu melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi yang akan membuatkan otak lebih peka dan bersedia membuat maklumat baru.

Jadi, mulakan hari anda dengan senyuman.

0 ulasan:

Catat Ulasan

content top